Πέμπτη 28 Απριλίου 2016

Η προεκλογική εκστρατεία του ΑΚΕΛ

Του Κυριάκου Κολοβού

Ένα από τα πολλά ερωτηματικά των εφετινών βουλευτικών εκλογών είναι το ποσοστό που θα καταφέρει να συγκεντρώσει το ΑΚΕΛ. Ένα κόμμα κατά βάση συγκεντρωτικό το οποίο έκανε σοβαρή προσπάθεια εξωστρέφειας συνεργαζόμενο με επαγγελματίες, εξωτερικούς, συμβούλους επικοινωνίας, από τις βουλευτικές εκλογές του 2006, φαίνεται ότι δεν έχει μείνει ανεπηρέαστο από τον εξαμερικανισμό της πολιτικής επικοινωνίας.
Η προεκλογική στρατηγική του ΑΚΕΛ κινείται σε 3 άξονες.

1. Στην προτροπή των δικών του ψηφοφόρων με το σύνθημα "Μπορείς".

2. Στη δημιουργία πόλωσης επιτιθέμενο στο κυβερνητικό στρατόπεδο.

3. Στην προσωπική αποδόμηση δια των επιθέσεων κατά του ήθους αντίπαλων πολιτικών ή κομμάτων.



Το σύνθημα με τη χρήση του ρήματος "Μπορείς" είναι παρακινητικό και απευθύνεται κατά βάση στους δικούς του ψηφοφόρους. Γνωρίζοντας το κόμμα ότι οι προδιαγραφόμενες εκροές-απώλειες θα προέρχονται από δικούς του ψηφοφόρους, οι οποίοι θα στραφούν προς την αποχή, προσπαθεί να συσπειρώσει όσους ρέπουν προς την ακινητοποίηση. Το μήνυμα προσπαθεί να άρει τις ενστάσεις όλων όσοι θα κινηθούν ‘εκδικητικά’ προς το κόμμα του εργαζόμενου λαού συνεπεία της εμπλοκής στελεχών του στα διάφορα σκάνδαλα ή λόγω της χρέωσης κακώς κειμένων εξαιτίας της διακυβέρνησης Χριστόφια.

Η πόλωση, σε προηγούμενες εποχές ήταν το ισχυρό όπλο των δύο πόλων. Με αναδρομή στο παρελθόν και άλλες συναφείς τακτικές προσπαθούσε ο αριστερός πόλος να ενεργοποιήσει τα ένστικτα, και κυρίως το θυμικό, για την "κακιά δεξιά", τους "πραξικοπηματίες" κλπ, ώστε να επιτύχει την υψηλότερη συσπείρωση. Η πρακτική αυτή παρουσίασε έξαρση στις προεδρικές εκλογές του 2008. Το φαινόμενο αυτό φθίνει λόγω αφενός της χρονική απόστασης από τα γεγονότα  αλλά κυρίως λόγω της απομυθοποίησης των εξαγγελιών του ΑΚΕΛ την πενταετία 2008-2013.

Το τελευταίο γνώρισμα το οποίο εντοπίζεται στις πρακτικές του ΑΚΕΛ είναι η αποδόμηση αντίπαλων κομμάτων ή πολιτικών προσώπων δια του απευθείας εξακοντισμού χαρακτηρισμών που αφορούν στο ήθος τους. Τα λεγόμενα argumentum ad hominem τα οποία προσβάλλουν κατευθείαν το ήθος του αντιπάλου. Η περίπτωση της επίθεσης κατά του Γ. Λιλλήκα είναι χαρακτηριστική. Το ΑΚΕΛ δια του εκπροσώπου Τύπου του στρέφεται κατά του κ. Λιλλήκα κατηγορώντας τον ως "πολιτικό παντός καιρού" και τη Συμμαχία Πολιτών της οποίας ηγείται ως "αλλοπρόσαλλη συνάθροιση". Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανακοίνωση έρχεται ως απάντηση σε ανακοίνωση της ΣΠ για ανάγκη αλλαγής και για νέο πολιτικό ήθος, κάτι που το ΑΚΕΛ θεώρησε ότι το αφορά άμεσα.

Ο πολίτης πρέπει να γνωρίζει ότι πίσω από κάθε ενέργεια υπάρχει συγκεκριμένος στόχος. Το κάθε μήνυμα έχει την ομάδα στόχευσής του και ο απώτερος σκοπός είναι η αύξηση των ποσοστών ή μείωση της εκροής τους. Τα κομματικά επιτελεία προβαίνουν σε επικοινωνιακές κινήσεις οι οποίες έχουν χαμηλό ρίσκο έχοντας θετική εκλογική απόδοση. Η ανακοίνωση του ΑΚΕΛ στις αναρτήσεις του κ. Χαννίδη έγιναν αμέσως, χωρίς να περιμένει το κόμμα την απολογία του υποψηφίου (μετεγγραφή από την ΕΔΕΚ), διότι εκλήφθηκε ως κίνηση υψηλού ρίσκου με προεκτάσεις στην ίδια την καμπάνια του ΑΚΕΛ.



Δεν υπάρχουν σχόλια: